Analiza

SYSTEM OF A DOWN

Serj Tankian – wokal
Daron Malakian – gitara
Shavo Odadijan – bas
John Dolmayan – perkusja

Nasze dziedzictwo, nasze przekonania polityczne są bardzo ważne, ale nasze wspólne wibracje muzyczne to jest to. Nasze koncerty, wystąpienia mówią same za siebie.
– System of a Down

ANALIZA ZESPOŁU SYSTEM OF A DOWN
Definicja celu psychologicznej oceny System of a Down: problem studiów obejmujących temat Rocka i Rewolucji; Przez okres kilku dni, wszyscy czterej członkowie heavyrockowej kapeli z Los Angeles – System of a Down, zostali poddani badaniom psychologicznym, wykonanym przez eksperta w tej dziedzinie, po to, aby określić ogólny profil zespołu. System of a Down, ukończywszy pracę nad Toxicity, ich drugim albumem, zostali przebadani pod względem złożoności wzajemnych relacji, będących połączeniem tworzenia pomysłowego, melodyjnego metalu z intelektualnym przesłaniem i podświadomym dyskursem poruszającym tematy dzieciństwa, obyczajów, rytuałów, relacji rodzinnych i \ lub socjo – politycznych ideologii. Zastosowane metody to m. in. metoda Schwartza i Bristola, systemu złożonego z sześciu warstw, do których odnoszą się badani poprzez samoocenę. Każda z warstw jest odpowiednikiem określonych typów osobowości: Racjonalisty, Altruisty, Magika, Niewinnego, Sieroty, Wędrowca i Wojownika; następną metodą jest dochodzenie przy użyciu tradycyjnej Jungowskiej metody określającej postrzeganie skonfrontowanej z dychotomią samooceny i stworzoną przez autora kategoryzacją opartą na relacji charakter – idol, jako wewnętrznego podziału na: Racjonalistę, Rzemieślnika, Stróża i Idealistę. Egzaminator zaobserwował interesujące więzi badanych z ich dziedzictwem (w tym przypadku ormiańskim) oraz wspólne wyznaczanie celów, realizowanych później jako określone zasady oraz nieprzekraczalne granice. Egzaminator zanotował, że ta czwórka jest mieszanką całkowicie odmiennych od siebie indywidualności, połączonych na zasadzie Heglowskiej teorii scalania, mówiącej o połączeniu czterech wielkich części, aby stworzyć nieskończenie wspaniałą całość, lepszą, niż każdy z jej elementów w jej środku lub każdy z nich z osobna. Opis grupy System of a Down, w składzie: Serj Tankian, Daron Malakian, Shavo Odadijan oraz John Dolmayan, znajduje się poniżej w następującej kolejności:

Przypadek Nr 4.987 11 Q
Przedmiot badania: Serj Tankian
Pozycja w zespole: wokalista
Serj Tankian poprosił o spotkanie na pobliskim placu zabaw, żeby móc w czasie rozmowy porzucać do celu. Egzaminator zanotował, że przedmiot badania posiada niezłą trafność rzutów. Zachowanie, któremu nie można nic zarzucić oraz wewnętrzne ciepło badanego są przeciwieństwem brutalności z jaką śpiewa w System of a Down. Wskazywałoby to jeśli nie na wewnętrzną walkę, to z pewnością na złożoną osobowość. Badany może być, lub też i nie, zainspirowany brodą producenta Ricka Rubina. Jak wielu innych nieustających poszukiwaczy, aby osiągnąć spokój, specyficzny stan ducha, który nie pozwala ulegać emocjom, badany Tankian idzie ścieżką, która nie jest z natury swej usłana różami. Przyznaje, iż jest entuzjastą sztuki medytacji, jednak pomimo tego, wciąż przytłaczany jest przez ataki egzystencjalnego lęku; przeważnie tego pierwotnego, czysto doczesnego, tutaj skoncentrowanego na wątpliwościach, co do zwierzęcej w człowieku zdolności przetrwania, zachowania odziedziczonych przekonań w czasach coraz bardziej skrępowanej i kurczącej się globalnej wioski: Zwracamy zbyt wiele uwagi na nasz umysł, do tego stopnia, że tracimy kontakt z prawdziwą wizją nas, z naszym instynktem – mówi. – Wraz z dniem, z którym odseparowaliśmy się od Matki Ziemi, jako kultura, jako religia, staliśmy się bardzo logiczni, używający tylko lewej półkuli mózgowej. Straciliśmy to COŚ. Serj swobodnie posługuje się czysto politycznym żargonem („współuczestniczący Darwinizm”, ” [teoria – przyp. tłum] Chomskiego”) i wyraża ogromny sceptycyzm odnośnie sposobów i środków służących do rozpowszechniania informacji. Widzimy to samo na każdym kanale. To wszystko jest bardzo dobrze obmyślane. Przefiltrowane? [Tankian] posiada własne zdanie na każdy temat, nie będąc przy tym ani specjalnie zaangażowany, ani do końca obojętny. Jest za to zafascynowany potęgą natury oraz śledzeniem sytuacji na arenie międzynarodowej, wzajemnych relacji, strategii i ideologii. Świadomość, a także wnikliwie zgłębiana wiedza na temat narodowych lub ogólnoświatowych relacji przyczynowo – skutkowych, tradycyjnie oznacza: a) podświadomą chęć uniknięcia osądzania samego siebie, b) fobie odnośnie wyginięcia gatunków, c) rewolucyjne aspiracje ( wyimaginowane lub prawdziwe) i \ lub d) nieuchronną karierę profesora uniwersyteckiego. Podobnie jak Daron Malakian, Serj Tankian ciężko daje się przyporządkować do któregoś z czterech typów charakterologicznych. Jego ciekawość odnośnie zasadności i sensu metod badania samego siebie jest priorytetem nakazującym zatopić się w poszukiwaniu. Czasami odpowiedzi badanego są wymijające, niekoniecznie jednak w sztywny sposób. Wnioskujemy zatem, że dla Tankiana, nic, co stanowi o aktywności, nie bierze się z absolutnych odpowiedzi czy nawet poszukiwania ich. To potwierdziło, iż badany identyfikuje się ze wszystkimi czterema typami charakterologicznymi. Jako były dyrektor naczelny zarządu marketingowego w firmie software’owej, Tankian, biorąc pod uwagę swój umysł i logikę, identyfikuje się z Billem Gatesem – Racjonalistą lecz wydaje się darzyć większym uznaniem Matkę Teresę – Opiekuna i Gandhiego – Idealistę. Prawdopodobnie Tankian jest „krzyżówką z czterech”, na podstawie psychoanalizy, określoną jako typ „odnoszący się do wszystkich czterech kategorii lecz nie posiadający w sobie przewagi żadnej z nich”. Dowodem wspomnianego wyżej stwierdzenia jest mglista odpowiedź, gdy zapytany o istotę i nastawienie interesującego brzmienia SOAD, a ściślej, czy ich muzyka jest optymistyczna czy pesymistyczna, odpowiada : Myślę, że ani taka, ani taka. W pewnych momentach może być jedną lub drugą, ale w sumie nie jest żadną z nich. Pytania zadawane Tankianowi odnoszą się do sześciu typów zdefiniowanych przez Schwartza & Bristola (Altruisty, Magika, Niewinnego, Sieroty, Wędrowca i Wojownika). Jego najbardziej znaczące odpowiedzi wskazują na charakterystyczne dla Altruisty podzielenie, rozdarcie, wynikające z ciągłego podejmowania walki z wewnętrznymi potrzebami i ofiarami. Jednym słowem, utrzymane w duchu Zen odpowiedzi na pytania typu: Czego oczekujesz od otaczających cię ludzi?, („uśmiechu”), i co możesz im zaoferować w zamian?, („uśmiech”), wyraźnie wskazują związek z przesłaniem ceniącym mądrość i ukazującym porażkę ograniczającej logiki i złośliwości; przesłaniem wynikającym ze zrozumienia i pozajęzykowej komunikacji.
WNIOSEK Wokalista System of a Down jest szczęśliwie uwięziony w ewolucji zmierzającej do osiągnięcia ślepej wiary, która jest nieodłącznym celem wiecznego dociekania samego siebie i swego otoczenia. Poetycki w swej muzyce, Tankian wierzy w sztukę będącą wielokulturowym dyskursem oraz zachowuje równowagę w swej zjadliwości, słyszalnej w studiu i na scenie. Mówiąc językiem laika. Niewielu ludzi myśli, śpiewa i prezentuje się na scenie tak, jak Serj Tankian. „The guy whoops ass”.

Przypadek Nr 2.989.261
Przedmiot badania: Daron Malakian
Pozycja w zespole: gitarzysta, wokalista
Egzaminator spotyka się z badanym w jego domu. Zostaje mu pokazany pokój badanego, ciemna nora, tak złowieszcza, że brakuje tam jedynie odźwiernego. Zarówno sypialnia, jak i salon są zawalone gitarami i walizkami, co jest oznaką silnej potrzeby ciągłego zanurzania się w pracy. Brak porządku (badany zauważa, że „nie radzi sobie z płaceniem rachunków”) również wyraźnie sugeruje, iż Malakian stawia kreatywność ponad inne wartości. Podczas przesłuchania badany zjada potężny stek serowy. Malakian promieniuje charakterystycznym zaniepokojeniem i mocą twórczego czarodzieja. Egzaminator odnotowuje, że badany przez cały czas egzystuje na pełnych obrotach, i nawet podczas przeprowadzania psychoanalizy, wyczarowuje kompozycje lub rozmyśla nad jakimiś riffami, mając świadomość upływającego czasu. Malakian przyznaje, iż jest „defensywny i agresywny”, kiedy spotyka się z krytyką tego, co robi. Jakąkolwiek krytykę biorę sobie bardzo do serca, mówi. Czy mógłbym reagować inaczej? To wypływa z mojej duszy. Jestem typem człowieka, który mówi: „Cóż, jeśli ci się nie podoba, to pierdol się”. Badany nie wycofuje się lecz otwarcie odpowiada na pytania, pomimo to chowa się za grubą emocjonalną zasłoną. To zachowanie może mieć źródło we wcześniejszych doświadczeniach Malakiana związanych z psychoanalizą. W wyniku nagłego wzrostu popularności System of a Down, badany był narażony na ataki paniki, a podczas spotkań terapeutycznych, które nastąpiły później, stracił wiarę w ich lecznicze możliwości. Zawsze chciałem to robić odkąd skończyłem 4 lata, wyznaje Malakian. Nie obudziłem się pewnego dnia, mając 18 lat i zdecydowałem, że chcę się przyłączyć do zespołu. Gdybyś spytał mnie, kiedy byłem dzieckiem, co chciałbym robić, odpowiedziałbym: Być na scenie grając muzykę. Z upływem lat udało mu się to osiągnąć. Miałem ataki paniki, gdy widziałem tych konowałów nazywanych psychiatrami. To ma wiele wspólnego z tym wszystkim, co jest związane z nieartystyczną stroną naszej muzyki, z biznesem. Dla mnie sztuka i biznes po prostu nie mogą się łączyć. Cała terapia była gówno warta. Idziesz do psychiatry i jedyną rzeczą, jaką on robi jest wręczenie ci garści pigułek. Coś w rodzaju: „A , pieprzyć to”. Postanowiłem poradzić sobie z tym sam. Zacząłem medytować. Badany Malakian jest profesjonalistą w pogardzaniu ludźmi; z logicznego punktu widzenia bardzo trudno jest przypiąć mu jedną z czterech fundamentalnych etykietek. Wśród kulturowej ikonografii identyfikuje się z: Madonną, i Charlesem Mansonem (oboje to Rzemieślnicy), z Gandhim (Idealistą) i Karemem Abdul – Jabarem (Stróżem). Wspomniana wyżej metodologia została zatem poddana pod wątpliwość, a badany został w zamian tego zdefiniowany poprzez najciekawszy fragment z jego studium kształtującego osobowość: Zasypiałem słuchając Cannibal Corpse i Deicide, kiedy byłem nastolatkiem. Malakian ukazuje swoją głęboko wrażliwą stronę, gdy po tym, jak wspomniał śmierć swojej babci jako jedno z najważniejszych wydarzeń dotychczasowego życia i został zapytany, jak poradził sobie z tą stratą, odpowiedział: Dużo bójek. Skopałem wiele pieprzonych tyłków, zrozumiałem, że jest we mnie bardzo dużo agresji. Musiałem się nauczyć jak mieć nad nią kontrolę. Jeżeli ktoś się odwraca, żeby spojrzeć na moją lalę, mam ochotę go zabić. Jeżeli ktoś daje wpierdol moim kumplom, mam ochotę go zabić. Muszę trzymać swoją agresję na wodzy.
WNIOSEK Gitarzysta System of a Down, Daron Malakian z dystansem lecz jednak przychylny tym, którzy jemu są przychylni, w rezerwie posiada ciężką artylerię, skierowaną na tych, którzy wyrządzili krzywdę jemu lub tym, których kocha. Stroniący od ludzi, zawsze pozostawia dla nich pewne dozwolone przejście do swego ekskluzywnego sanktuarium. Byłoby na miejscu nazwać go muzycznym uczonym, cokolwiek zawziętym, pobożnie wierzącym we własne osobiste zdolności do tworzenia tytanicznych kawałków progresywnego metalu. Mówiąc językiem laika: badany to bezkompromisowy gitarzysta i kompozytor. „An uncompromising kick ass guitar player”.

Przypadek Nr 17.189.03Y
Badany: Shavo Odadijan
Pozycja w zespole: basista
Basista System of a Down, Shavo Odadijan zorganizował spotkanie u siebie w domu, a dokładniej, w pokoju gościnnym. Chociaż słonecznie i ciepło na zewnątrz, zasłony są zaciągnięte. Rozległa kolekcja DVD, imponujący zestaw kina domowego, sprzęt DJ-a jak również inny sprzęt tego rodzaju wskazywałaby na charakterystyczną dla dzieci słabość do technicznych zabawek. Barwny wachlarz podejrzanych długich szklanych wazonów dodatkowo upiększa ten wewnętrzny krajobraz. Badany wykazuje niezwykle głębokie uznanie dla aktora Christophera Walkena, oraz coś klasycznie wskazującego obsesję na punkcie zagadkowości i okultyzmu. Badany Odadijan jest przypadkiem, którego cechuje emocjonalny dualizm i przedłużone dojrzewanie. Jego zatopienie się w dźwiękach i pogoń za duchowym spełnieniem bierze się jak najbardziej z jego wrodzonego zapału do kształtowania progresywnego metalu, zapału, którego początki odnajdujemy, jak to często bywa, w pochodzącej jeszcze z okresu dzieciństwa chłopięcej obsesji na punkcie gwiazd. (Zawsze po napisaniu testów, będąc dzieckiem, rysowałem na końcu duże logo zespołu KISS). Wyraźnie nieustępliwy i bacznie skupiony na muzycznym polu, badany wszędzie indziej wydaje się być zagubiony lub potrzebujący akceptacji grupy. Przykładowo: Odadijan mógłby komponować i obstawać niezachwianie przy zawiłych i niosących wyzwanie liniach melodycznych, ale może cierpieć niewypowiedziany niepokój podczas wybierania dania z karty i szuka drugiej lub nawet trzeciej opcji, uważając tę właśnie za idealne danie. Zgodnie z tą analizą, badany wydaje się czuć niekomfortowo na początku przeprowadzanego badania, zastanawiając się, czy mogą być ” dobre” lub „złe” odpowiedzi. Wczesne muzyczne wspomnienia urodzonego i mieszkającego do piątego roku życia w Armenii Odadijana, poza obowiązkowym waleniem w garnki i patelnie, to oglądanie z zachwytem ciekawych obrazów spadających z kosmosu: Widziałem ABBĘ w TV satelitarnej i śpiewałem wszystkie te piosenki, wiesz, „Money money money”. Wyraźniej niż u jego kumpli z zespołu, wychowanie badanego wydaje się być emocjonalnym schronieniem. Instalacja podwójnego matczynego etosu – matki i babki – jak również rodzinny azyl prywatnej szkoły katolickiej, stworzyły odpowiednie warunki, aby dojrzał do końcowego wstrząsu. Nagła zmiana nadeszła, gdy po kilku latach badany został przeniesiony do szkoły publicznej w ramach udogodnienia i jego babcia nagle zmarła. Zmiana szkoły i strata babci wydają się być wyraźnymi cezurami dzielącymi życie badanego na pewne okresy. Te radykalne wydarzenia kształtowały bowiem jego osobowość, były zapowiedzią późniejszego religijnego zwątpienia i wymuszonej akceptacji dla większych struktur społecznych. Spośród czterech głównych typów charakterologicznych badany zdecydowanie identyfikuje się z Rzemieślnikami. Badany uściślając swą odpowiedź z podekscytowaniem wymienia jednym tchem nazwiska: „Magic” Johnson, Elvis Presley, Picasso, Hugh Hefner i Mozart. I mimo, że wskazane osoby reprezentują zupełnie odmienne dziedziny zawodowe niż Odadijan (przypis: Christopher Walken także jest Rzemieślnikiem), wybory badanego wskazują na kreatywną wirtuozerię i uniwersalne spojrzenie na sposoby wyrażania ekspresji. Drugie z kolei uznanie Odadijana kierujące się na Stróży, w szczególności na Georgea Washingtona i Karema Abdul – Jabara (badany jest najwidoczniej fanem Lakersów), ujawnia dumę z siebie jako cechę mogącą stanowić etyczną postawę. Jego kluczowe odpowiedzi na pytania odnoszące się do systemu sześciu warstw, znanego jako metoda Schwartza & Bristola (Altruista, Magik, Niewinny, Sierota, Wędrowiec i Wojownik), lokalizują się w obrębie charakterystycznym dla Sieroty. Reakcja na nieprzewidzianą śmierć jego babci została opisana przez badanego w sposób następujący: Całkowicie straciłem wiarę, wiarę we wszystko. Miałem dość. Wcześniej modliłem się co noc i już nigdy potem. Ani razu. To nie oznacza, że już nie wierzę w Boga lecz wierzę w swego własnego Boga.
WNIOSEK: Shavo Odadijan, basista System of a Down, otacza się zapałem, gdyż jest świadomy istnienia ukrytych w jego wnętrzu miejsc, które mogą go nużyć. Badany korzysta z życia poprzez podejścia do niego z entuzjazmem, jest wiecznie ciekawy i otwarty zarówno na porażki i nauki. Jego związek z muzyką, traktowany jak zawieszenie w młodości, jest hartowany przez dojrzałe poczucie jego siły pozwalającej wypędzić natrętne prywatne demony. Mówiąc językiem laika: Shavo Odadijan miło spędzając czas daje niezłego czasu na basie. „The guy whoops ass on bass”.

Przypadek Nr 1248.986J
Przedmiot badania: John Dolmayan
Pozycja w zespole: perkusista
Badany Dolmayan, mimo iż jest „rock and rollowcem”, zgadza się na spotkanie o bardzo nie – rockowych godzinach. Badany utrzymuje w wielkim porządku swój pokój – kolekcje komiksów, kompaktów i książek są starannie poukładane dla optymalnej użyteczności. Ściany pokoju badanego są pokryte wymyślnymi dziełami sztuki, co jest oznaką przywiązywania dużej uwagi do odczuwania pośrednich doznań, upodobania dość zaskakującego jak na mężczyznę stojącego mocno na ziemi. Później wychodzi na jaw, że jego koja w autobusie System of a Down, którym jeżdżą na trasy jest podobnie zorganizowana pamiątkami i drobiazgami: Przyklejam obrazki, rzeczy, które mnie cieszą, rzeczy, w pobliżu których czuję się dobrze. Jeśli nie czujesz się jak w domu to bardzo źle na ciebie wpłynie. Nie minęło dwadzieścia minut od rozpoczęcia egzaminu, jak rozmowa schodzi na tematy literackie. Dolmayan ofiarowuje egzaminatorowi kopię „Shoguna” Jamesa Clavella, wyraźnie zaznaczając kulturowe zderzenie opisywanej miłości jako to najbardziej inspirujące. Badany urodził się w ogarniętym wojną Libanie, jako syn saksofonisty, który, aby zapewnić byt rodzinie, porzucił muzykę. Studził on zapały młodego Johna, pragnącego realizować swe powołanie do bycia perkusistą, by nie cierpiał ciągłych trudności. Wiedział, jak wygląda życie muzyka, Dolmayan wspomina osobę ojca. Nie miał pojęcia, że mógłbym kiedyś grać w zespole, który podpisze kontrakt. Uważał, że będę zmagał się z trudnościami przez całe życie. Wychowanie Dolmayana, głęboko zatopione w muzyce jazzowej mogło i powinno być wspomniane podczas prób wyjaśnienia niekonwencjonalnych przebłysków w grze na perkusji. Jego prywatny, posiadający wiele odrębnych osobowości, panteon bohaterów dodatkowo uzupełnia puenta: Keith Moon, Maynard Ferguson, Jaco Pastorius, The Dickies, Billy Idol & Rush. Lecz w tym przypadku kult posągów schodzi na plan dalszy, gdyż badany szczerze podkreśla, że SOAD to wynik tajemniczego zmieszania wpływów całkowicie od siebie odmiennych. Mamy tak wiele źródeł – Dolmayan ledwie zdaje sobie sprawę czym one są. Jak ktoś mógłby nas skopiować? Pośród czterech fundamentalnych typów charakterologicznych badany Dolmayan identyfikuje się przede wszystkim z Racjonalistą, z silnym wpływem typu Rzemieślnika. Jego główne zestawienie z takimi osobami jak Douglas MacArthur, Thomas Edison i Albert Einstein może wskazywać na mentalność metodyka kładącego nacisk na obranie celu i ostateczny podbój, tudzież umiejętność sprawiedliwego rozwiązania problemu. Musisz być zdyscyplinowany w graniu na perkusji, mówi. Bardzo ważne jest wyczucie czasu, ale ja nie chce być maszyną. Cieszy mnie fakt, że nawet teraz jak i kiedyś tracę nieco poczucie czasu, nawet teraz moje werble nie grają perfekcyjnie. Dolmayan został przebadany również pod kątem sześciu warstw zdefiniowanych przez Schwartza & Bristola (Altruista, Magik, Niewinny, Sierota, Wędrowiec i Wojownik). [Rozpatrując problemy mieszczące się] pod flagą Niewinnego, będącą synonimem królestwa zgłębiania spraw dzieciństwa, badany został zapytany, kiedy po raz pierwszy zorientował się, że bycie perkusistą jest jego powołaniem. Prawdopodobnie gdy miałem rok może dwa, odpowiada. Jego wczesne zrozumienie własnego przeznaczenia wyraźnie sugeruje interwencję losu umieszczającego Dolmayana w sidłach System of a Down. Badany wydaje się najmniej politycznie umotywowanym członkiem tego kwartetu. Posiadając pełną świadomość i rozumiejąc globalne choroby, jego marzenia dotyczą spraw mu najbliższych. Jak wielu Racjonalistów jest bardzo świadomy jego własnej siły do wywoływania zmian i w związku z tym logicznie odpowiadający na pytanie, który z problemów świata najbardziej go boli. Szukam Dodge’a Charger’a rocznik ’69 już od jakiegoś czasu i nie mogę takiego znaleźć. My tutaj sobie całkiem nieźle żyjemy człowieku. Są ludzie na tym świecie, którzy nie widzą, nie słyszą, nie mają co jeść. To, co mnie dotyka, to zaledwie niedogodności.
WNIOSEK: Badany John Dolmayan wysoko ceni sobie porządek, ale rozumie i traktuje z czcią muzyczny chaos panujący w System of a Down. Podczas, gdy kotwica jego racjonalnych instynktów spowalnia nieco dziwny rytm grupy, istniejące w nim elementy charakteru Rzemieślnika rozumieją ważność rozciągania w czasie i podróżowania w nieznane. Mówiąc językiem laika: ten koleś daje niezłego czadu. „The guy whoops ass on drums”.

tłumaczenie: Monika Łabędzka dla http://www.soad.fan.pl


 
%d blogerów lubi to: